شناسهٔ خبر: 93820 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

تقی پور در گفتگو با نماینده مطرح شد؛

برای اینکه دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند، حاشیه سازی می کنند

تقی پور/1 سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: «معمولا گرایش های سیاسی دوست دارند برای اینکه دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند اقداماتی مشابه دیروز را انجام دهند! ما از ابتدای دوره اعلام کردیم که به هیچ وجه علاقه نداریم که شورا به بحث های سیاسی کشیده شود

به گزارش نماینده، روز گذشته (سه شنبه) در حاشیه صد وپنجاه‌ وچهارمین جلسه شورای شهر تهران، برخی اصلاح‌طلبان شورای شهر را به درگیری کشاندند و مشاجره لفظی میان چند تن از اعضا، بررسی لوایح را متوقف و صحن علنی را به حاشیه کشاند. بحث و مشاجره ای که از ظهاراتِ به تعبیر نایب رئیس شورا، خلاف واقع در مورد انتخابات شورایاری‌ها شروع و در نهایت به حواشی سیاسی و جناحی کشیده شد. حاشیه از تذکر و محتوای خارج از تذکرِ سالاری شروع شد تا آنجا پیش رفت که اسماعیل دوستی عضو اصلاح‌طلب شورا، که به گفته خود ریلکس هستند،کلید واژه توخالی "دلواپس" را خطاب به  اعضای اصولگرا بکار برد. جدل ها به جایی رسید که سروری، رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر، خطاب به حاشیه سازان گفت: «چرا توهم سیاسی دارید، ایجاد هیئت امنا اقدام کارشناسی است... در فتنه ۸۸ هم شما فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کردید و با این کار هم فرصت را از محلات می‌گیرید و به تهدید تبدیل می‌کنید، چرا همیشه به‌دنبال توهم سیاسی و کارهای سیاسی هستید.»

درگیری های لفظی تا به آنجا پیش رفت که تقی پور، سخنگوی شورا، خطاب به حاشیه سازان تصریح کرد که همه‌چیز را به بازی گرفته‌اند. طلایی، نایب رئیس شورا نیز در واکنش به اتفاق و حاشیه های روز گذشته شورا، تصریح کرد: «افرادی که با اصلاح آیین‌‌نامه شورایاری‌ها دستشان از منافع شخصی کوتاه شده پیش افراد مختلف جریان سازی می‌کنند و دوستان شورای شهر بدون کسب اطلاعات جامع موضع‌گیری و حاشیه ایجاد می‌کنند».

برای اینکه دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند، حاشیه سازی می کنند

در این خصوص، رضا تقی پور که در همان جلسه نیز منتقد بدون اجازه سخن گفتن اعضا بود، در گفتگو با نماینده ضمن تأکید بر اینکه بهتر است به حواشی پرداخته نشود ماجرا را اینگونه شرح داد: «برخی اوقات بعضی از همکاران به عنوان تذکر، وقت می گیرند و در آن زمان بدون نوبت، حواشی و بحث های خارج از شورا را مطرح می کنند. دیروز نیز این اتفاق افتاد و ما به آقای رئیس تذکر دادیم و اعتراض کردیم که باید صحبت ها مطابق نوبت باشد. چون دیگر صحبت ها قطع نمی شد علی القاعده، صداها بیشتر بلند شد و بحث به سمتی رفت که با اجبار میکروفن گرفته شود».

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: «اتفاق دیروز و حواشی پیش آمده به دلیل اشکال در برخورد اعضا با جلسه بود. شورا مسئولیت های خیلی بالایی دارد و اساساً ما علاقه نداریم که این بحث ها پیش بیاید. بنابراین توصیه و درخواست من اینست که به مسائل اصلی و راهبردی کلانشهر تهران بپردازیم. مردم از ما توقع دارند که به جای پرداختن به حواشی به مسائل اصلی بپردازیم».

تقی پور در ادامه اظهار داشت: «معمولا گرایش های سیاسی دوست دارند برای اینکه دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند اقداماتی مشابه دیروز را انجام دهند! ما از ابتدای دوره اعلام کردیم که به هیچ وجه علاقه نداریم که شورا به بحث های سیاسی کشیده شود. تا جایی که امکان داشته باشد با صحبت و درخواست از همکاران این درخواست را مطرح می کنیم ولی در زمانی که این درخواست ها مورد توجه قرار نمی گیرد و بحث های جناحی پیش می آید شاهد حواشی هستیم. امیدواریم که همه همکاران به این موضوع توجه داشته باشیم که شورا نهادی اجتماعی، در خدمت و برای مردم است.

هتل اسپیناس، شهردار را به استیضاح می کشاند؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت و گو با نماینده، در پاسخ به وضعیت پرونده به ظاهر جنجالی هتل اسپیناس نیز ضمن اشاره به اینکه از مباحثی چون استیضاح شهردار خبر ندارد و چنین مسئله ای در شورا مطرح نشده است، تصریح کرد: «بهرحال پیگیری این مسأله روالی دارد. تخلفات باید مکتوب شود. روز گذشته نیز به دوستان تذکر دادیم که قبل از رسانه ای کردن مسائل و درگیر کردن اذهان مردم، اقدام قانونی را انجام دهند. بدین ترتیب که پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ برود و حکم این کمیسیون برای همه لازم الاجراست. به نظرم قبل از حکم کمیسیون ماده ۱۰۰، اظهار نظرها شاید خیلی کارشناسی نباشد. چرا که علی القاعده ما به همه اطلاعات و اسناد و مدارک در رابطه با موضوع است، اشراف نداریم ولی این کمیسیون تمامی اسناد و مدارک را در اختیار دارد، بنابراین می تواند قضاوت کند»

به گزارش نماینده، پیش از این ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیس شورای شهر در نشست خبری اش در روز یکشنبه با بیان اینکه اگر از پاسخ شهردار قانع نشوم، استیضاح او را مطرح می‌کنم، تصریح کرد: «بر اساس روان قانونی اگر عضو شورا قانع نشود، در مرحله دوم درخواست طرح سوال از شهردار را مطرح می‌کند و با توجه به آن نامه طرح سوال به امضای رئیس شورا رسیده و در دو سه روز گذشته نیز ابلاغ شده، انتظار پاسخ مناسب در مهلت ۱۰ روزه را از شهردار داریم، چرا که اگر پاسخ مناسبی دریافت نکنیم، با یک سوم از آرای شورا، شهردار را استیضاح می‌کنیم»

پای انرژی های تجدید پذیر به تهران باز خواهد شد

تقی پور در ادامه در خصوص مصوبه روز گذشته شورا نیز عنوان داشت: «روز گذشته مصوبه خوبی در خصوص استفاده شهرداری از انرژی های تجدید پذیر داشتیم. اگر به این مصوبه درست پرداخته شود می تواند عامل تحول باشد. این مصوبه به خوبی بررسی شد و نظر اعضا نیز این بود که از فناوری های بومی استفاده شود»

وی ضمن تأکید بر اینکه  این مصوبه یکی از تصمیمات کلیدی و برخورد ریشه ای با مباحث محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا است، تصریح کرد: «اقداماتی که صورت می گیرد عموماً مسکن هایی هستند که در نهایت اثراتی کوتاه مدت دارند. اگر بخواهیم شهری سالم داشته باشیم باید به سمت اینگونه تصمیمات استراتژیک برویم. البته فقط هم مدیریت شهری مسئول نیست و تمام نهادهای ملی چون وزارت نیرو، صنایع و ... باید در تحقق این اقدامات بزرگ تلاش کنند».

سخنگوی شورای شهر اجرایی شدن این مصوبه را منوط به اعتبارات لازم در بودجه های عمرانی دانست و ضمن اشاره به اینکه اقداماتی هم آغاز شده از برقی شدن تاکسی ها خبر داد و تصریح کرد: «پیشبرد کار به روند اعتبار بستگی دارد. امیدواریم دولت هم کمکی که باید را انجام دهد».

سرنوشت بدهی های دولت به شهرداری

تقی پور در نهایت در پاسخ به سوال خبرنگار نماینده مبنی بر سرانجام بدهی های دولت به شهرداری نیز خبر داد: «کمیته ای تشکیل شده و آقای جهانگیری از شورا و شهرداری درخواست داشتند که نمایندگانشان را معرفی نمایند. روز گذشته آقای چمران، آقای میرمحمد، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه، را به عنوان نماینده شورا در این کمیته معرفی کرد. باید این کمیته با مدیران وزارت اقتصاد و دارایی بدهی ها را روشن کنند».

وی در خصوص نحوه بازپرداخت بدهی نیز اظهار داشت: «معاون اول رئیس جمهور قول دادند که به صورت تهاتر، یا با بدهی های شهرداری و یا در قالب اعتبار، این بدهی ها را رفع کنند و در اختیار مدیریت شهری قرار دهند».

 

نظر شما